Centralne Biuro Antykorupcyjne pod koniec 2020 roku opublikowało „Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiązań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników i osób należących do grupy PTEF”.
Wg CBA, warunkiem skutecznej walki z korupcją jest prowadzenie kompleksowych działań o charakterze profilaktycznym.
Z publikacji CBA
Zasadniczą ideą wytycznych jest połączenie dwóch kluczowych elementów skutecznej prewencji korupcji: odpowiednich przepisów i rozwiązań organizacyjnych oraz właściwych ludzkich postaw.
W zakresie jednolitych rozwiązań instytucjonalnych w dokumencie przedstawiono następujące komponenty:
– zaangażowanie kierownictwa,
– ocena ryzyka korupcyjnego,
– kompetencje i zadania pracowników ds. przeciwdziałania korupcji,
– szkolenia,
– polityka prezentowa i rejestr korzyści,
– skuteczna samoocena i monitorowanie zagrożeń korupcyjnych (w tym ochrona sygnalistów).
Zalecenia CBA stanowią organiczną całość, w ramach której każdy z elementów powiązany jest z pozostałymi lub wprost z nich wynika. Dlatego jedynie wdrożenie wszystkich proponowanych komponentów przy tworzeniu polityki antykorupcyjnej danego urzędu zapewni właściwą odporność organizacji na zagrożenia korupcyjne.
……………………………………………………………..
Cztery lata to dobra okazja do sprawdzenia, jak te zalecenia zostały wcielone przez niektóre urzędy i instytucje.
Jednym z pierwszych zapytanych przez nas jest Andrzej Pydzik, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Żyrardowie:
– Czy kierownictwo PZD w Żyrardowie przeprowadziło ocenę ryzyka korupcyjnego?
– Czy w PZD jest stanowisko do spraw przeciwdziałania korupcji?
– Czy są realizowane przez PZD szkolenia dotyczące zagrożeń korupcyjnych?
– Czy przez PZD są systematycznie monitorowane zagrożenia korupcyjne?
Pytania wysłaliśmy dwukrotnie.
================
Wczoraj (16 października) Konrad Guzik, główny specjalista ds. dróg i mostów przesłał taką odpowiedź:
Zgodnie z art. 13 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej: „1. Udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, z zastrzeżeniem ust. 2 i art. 15 ust. 2. 2. Jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w terminie określonym w ust. 1, podmiot obowiązany do jej udostępnienia powiadamia w tym terminie o powodach opóźnienia oraz o terminie, w jakim udostępni informację, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku”.
W związku z powyższym zapisem, termin na udzielenie odpowiedzi nie został przekroczony.
_________
Komentarz
Gdy myślisz, że w dziennikarstwie nic już nie jest cię w stanie zaskoczyć, to otrzymujesz powyższą odpowiedź i już wiesz, w jakim błędnym przekonaniu byłeś.
Ludwika Stas
Jan Wels
foto: Pixabay
____________________________________
Aktualizacja: 21 października
Konrad Guzik, główny specjalista ds. dróg i mostów:
– W odpowiedzi na e-mail z dn. 06.10.2024 r. (data wpływu 07.10.2024 r.) informujemy, że zgodnie z Pani stwierdzeniem, wzmiankowane „Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiązań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników” są zaleceniami.
Wobec tego nie ma obowiązku wprowadzenia takich regulacji i PZD w Żyrardowie nie przeprowadzał procedur w oparciu o powyższe zalecenia.