Sprawa zmian klimatu przypadkowo wyniknęła przy okazji artykułu: Kuchnia Vikinga i… ocieplenie klimatu

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapytaliśmy o:

– Co było przyczyną ocieplenia klimatu pod koniec VII wieku?

– Na przestrzeni ostatnich 300 mln lat, ile razy miało miejsce ocieplenie klimatu, a później jego ochłodzenie?

– Czym były te zmiany spowodowane?

 

Brak merytorycznej odpowiedzi

Wydział Komunikacji Medialnej – Departament Edukacji i Komunikacji Ministerstwa Klimatu i Środowiska:

Szanowna Pani Redaktorko,

zachęcamy do skorzystania w tej sprawie z bardzo licznych publikacji naukowych na temat historii zmian klimatu. Pomocny może okazać się kontakt np. z placówkami naukowymi, edukacyjnymi i muzealnymi. Z perspektywy MKiŚ najistotniejsze są dane z epoki przedprzemysłowej, do której odnoszą się ustalenia Porozumienia Paryskiego.

 

KOMENTARZ

Jednym z „najważniejszych aspektów działalności Ministerstwa Klimatu i Środowiska” jest edukacja klimatyczna. Powołany został „Zespół do spraw edukacji ekologicznej, w tym klimatycznej, i promocji ekologicznych warunków życia”.

Celem zespołu oraz edukacji klimatycznej są między innymi:

 przekazanie wiedzy o historii zmian klimatu na Ziemi,

– rozwiązywanie i opracowywanie skutecznych reakcji na zmiany klimatu oraz podkreślenie wpływu człowieka na jego zmiany.

Zapytania prasowe dotyczyły więc stricte działalności ministerstwa. Odsyłanie nas do placówek naukowych, edukacyjnych i muzealnych rodzi przypuszczenie, że zespół nic nie opracował.

 

Dlatego mamy dodatkowe pytania:

– Jakie są ustalenia zespołu dotyczące historii zmian klimatu na Ziemi?

– Dlaczego tej wiedzy ministerstwo nie chce przekazać naszym czytelnikom?

– Jakie są ustalenia zespołu dotyczące wpływu człowieka na zmiany klimatu w historii Ziemi?

– Czy członkowie zespołu otrzymali wynagrodzenie za swoją pracę?

 

Aktualne są nadal pytania, które zadaliśmy wcześniej. Są to pytania związane z działalnością ministerstwa.

________

Więcej na temat zespołu oraz edukacji klimatycznej:

Powołanie Zespołu jako organu doradczego Ministra Klimatu i Środowiska odbyło się na podstawie art. 7 ust. 4 pkt. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 178) (Członek Rady Ministrów, realizując politykę ustaloną przez Radę Ministrów, w szczególności po zawiadomieniu Prezesa Rady Ministrów powołuje rady i zespoły, jako organy pomocnicze w sprawach należących do zakresu jego działania).

Zarządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie powołania Zespołu z dnia 8 listopada 2021 r. w sprawie powołania Zespołu do spraw edukacji ekologicznej, w tym klimatycznej, i promocji ekologicznych warunków życia.

Celem prac Zespołu jest przygotowanie 40 scenariuszy lekcyjnych, dotyczących zagadnień z obszaru ochrony klimatu,  możliwych do realizacji na przedmiocie godzina wychowawcza:

– 16 scenariuszy dla klas I-VIII w szkole podstawowej

– 24 scenariusze dla klas I-IV w szkołach ponadpodstawowych

Czym jest edukacja klimatyczna

Prace Zespołu rozpoczęły się od dyskusji nad wspólną definicją edukacji klimatycznej podkreślając za Organizacją Narodów Zjednoczonych  (Art.6 Ramowej Konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, Art. 12 Porozumienia Paryskiego) że celem edukacji klimatycznej jest rozwiązywanie i opracowywanie skutecznych reakcji na zmiany klimatu oraz podkreślenie wpływu człowieka na jego zmiany.

Edukacja klimatyczna, ściśle powiązana  z edukacją ekologiczną, stanowi ogół interdyscyplinarnego kształcenia i wychowania w zakresie związanym z tematyką procesów klimatotwórczych, wpływu oraz skutków procesów naturalnych, jak i antropogenicznych, ze szczególnym naciskiem na element działalności człowieka w kwestii zmian klimatu.

Celem edukacji klimatycznej jest:

– przekazanie wiedzy o historii zmian klimatu na Ziemi, wpływie tej zmiany na różnorodność biologiczną (biocenoza) oraz roli bioróżnorodności w procesach klimatycznych, w relacji czynników naturalnych do dobrostanu człowieka, oraz jego działalności i wpływie na zmiany klimatu oraz o skutki tych zmian;

– rozwijanie praktycznych i społecznych umiejętności w zakresie adaptacji i mitygacji zmian klimatu, w tym do wyzwań przyszłości wynikających ze zmian klimatu;

– budowanie idei współpracy i zaangażowania na rzecz ochrony klimatu;

– kształtowanie społeczeństwa odpowiedzialnego za podejmowane i zaniechane działania oraz świadomego priorytetów polityki klimatycznej i stojących przed nią wyzwań.

 

____________

Na marginesie, realizujemy projekt odwiedzenia wszystkich muzeów w Polsce:

https://polaneis.pl/rekord-polski

W tym zakresie, ministerstwo trafiło jak kulą w płot.

 

Artykuły powiązane:

– Europejskie Centrum Edukacji Geologicznej 

https://polaneis.pl/miejsca/item/4636-europejskie-centrum-edukacji-geologicznej-bajer-wybudowany-w-ekspresowym-tempie

– Centrum Geoedukacji – Geopark Kielce

https://polaneis.pl/miejsca/item/10021-centrum-geoedukacji-w-kielcach-lepsze-niz-dziesiatki-godzin-nauki-w-szkole-zobacz-dotknij-zapamietaj

 

Pola Neis

Ludwika Stas

foto: Pola Neis – Centrum Geoedukacji – Geopark Kielce

 

Udostępnij