Tatrzański Park Narodowy (TPN): Apelujemy do wszystkich turystów o przestrzeganie zasad, respektowanie komunikatów oraz o uprzejmość i szacunek wobec innych osób. Naszym priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa oraz komfortu wszystkim odwiedzającym oraz pracownikom Parku.
1 lipca na stronie TPN ukazał się taki komunikat:
1 czerwca 2024 roku około południa na parkingu TPN na Palenicy Białczańskiej doszło do nieprzyjemnego incydentu. Pomimo wyraźnych informacji o braku wolnych miejsc parkingowych turyści próbowali siłą wjechać na teren parkingu, ignorując wcześniejsze komunikaty i oznakowania.
Mimo wyraźnego znaku na rondzie na Łysej Polanie informującego o braku wolnych miejsc na Palenicy Białczańskiej, turyści podjechali pod szlaban parkingu i zignorowali instrukcje obsługi.
Na miejscu turyści otrzymali informację, że o tej godzinie (11.30-12.00) zgodnie z punktem 3 zasad znajdujących się na zakupionym bilecie mogą zaparkować już tylko na Łysej Polanie, gdzie czeka na nich miejsce.
Turyści (w tym osoby, które w ogóle nie posiadały biletów na parking TPN) wykłócali się z obsługą parkingu i zdewastowali urządzenia systemu parkingowego, w tym kamery czytające numery rejestracyjne pojazdów, czujniki wjazdowe oraz szlabany.
Pracownik obsługi parkingu był obrażany, popychany, kopany i szarpany. Doszło także do prób wjazdu przez bramkę wyjazdową i najeżdżania samochodem na pracownika parkingu.
Tatrzański Park Narodowy zgłosił incydent do Komisariatu Policji w Bukowinie Tatrzańskiej, dostarczył nagrania z monitoringu, które wyraźnie ukazują pojazdy i osoby biorące udział w zdarzeniu.
Koszt naprawy uszkodzonego systemu parkingowego wyniósł blisko 3000 zł; powinien on zostać pokryty przez sprawców incydentu.
Tatrzański Park Narodowy stanowczo potępia takie zachowania. Brak szacunku i agresja wobec naszych pracowników są nieakceptowalne. Podjęte zostaną kroki prawne, aby ukarać sprawców i zapobiec podobnym incydentom w przyszłości. Rozumiemy, że problemy z dojazdem i zaparkowaniem samochodu podczas zaplanowanej wycieczki mogą wywołać złość i frustrację, jednak skala nieuprzejmości i grubiaństwa jakiej doświadczają, niestety na co dzień, nasi pracownicy starający się po prostu jak najlepiej wykonywać swoje obowiązki – jest porażająca. Obrażani są zarówno mężczyźni, jak i kobiety.
Pytania do TPN:
– Osoby, które brały udział w incydencie w dniu 1 czerwca – zgłosiły się może w ostatnich dniach do TPN z przeprosinami i wolą pokrycia kosztów naprawy uszkodzonego systemu parkingowego?
– Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat, jak zmieniło się nastawienie turystów do pracowników TPN? Chodzi o skalę grubiaństwa i nieuprzejmości.
Przy okazji pytania dodatkowe:
– Czy za bilet wstępu na parking można zapłacić zwykłym przelewem, np. na poczcie? – Jeśli nie, to dlaczego?
___________________________
Warto wiedzieć
Tatrzański Park Narodowy uruchomił dla turystów infolinię E-biletową, która jest dostępna codziennie z wyjątkiem świąt pod numerem telefonu (+48) 885 989 427 oraz mailowo (ebilety@tpn.pl) w godzinach 7.00-13.00. Pracownik infolinii służy pomocą w związku z zakupem biletów online na parkingi TPN oraz biletów wstępu do Parku.
Do dyspozycji turystów codziennie z wyjątkiem świąt pozostaje Punkt Informacji Turystycznej TPN przy ulicy Chałubińskiego 44 w Zakopanem. Informacje między innymi na temat parkingów w rejonie Morskiego Oka można uzyskać telefonicznie (+48 18 20 23 300) oraz mailowo (infotur@tpn) w godzinach 7.30-16.15.
TPN w komunikatach online w social mediach oraz na swojej stronie internetowej, które są także rozpowszechniane przez liczne media, zachęca do wcześniejszego zakupu e-biletów na parkingi TPN oraz do przyjazdu na parkingi najlepiej przed godziną 8.00 rano. Więcej informacji można znaleźć pod linkiem: https://tpn.gov.pl/morskie-oko-w-pigulce. Bilety są dostępne na stronie https://tpn.gov.pl/bilety.
Przed zakupem biletu można zapoznać się z najważniejszymi informacjami dla kierowców, chcących dojechać na parking. Na bilecie także znajdują się te informacje.
Parking składa się z trzech części (Palenica Białczańska – przy wejściu na szlak/pas drogowy do 1 km od wejścia na szlak i Łysa Polana, ok. 1,5 km od wejścia na szlak). O miejscu zaparkowania decyduje kolejność przyjazdu. Kierowca nie ma możliwości wyboru miejsca parkowania. Samochody są kierowane przez obsługę najpierw na Palenicę Białczańską, następnie na pas drogowy i na Łysą Polanę (czas dojścia do punktu wejścia na szlak to 15-20 min).
Pola Neis
foto: Pixabay
Przeczytaj także:
Aktualizacja: 20 lipca
– Osoby, które brały udział w incydencie w dniu 1 czerwca – zgłosiły się może w ostatnich dniach do TPN z przeprosinami i wolą pokrycia kosztów naprawy uszkodzonego systemu parkingowego?
Iga Kaczmarczyk, Dział Komunikacji i Wydawnictw:
– Taka sytuacja nie miała miejsca.
– Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat, jak zmieniło się nastawienie turystów do pracowników TPN? Chodzi o skalę grubiaństwa i nieuprzejmości.
– Nie prowadziliśmy żadnych badań w tym kierunku. Jednak, na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat, ruch turystyczny w Tatrach systematycznie rośnie, co jest pozytywnym wskaźnikiem popularności regionu. Z drugiej strony, coraz większa liczba odwiedzających niesie ze sobą coraz większe wyzwania jeśli chodzi o ochronę przyrody w parku narodowym, jak również – wzrost liczby nieuprzejmych incydentów.
Obecnie Tatry są łatwiej dostępne i bardziej osiągalne dla przeciętnej osoby niż kilkanaście lat temu – łatwiej podróżować, łatwiej znaleźć potrzebne informacje w Internecie – tym samym łatwiej docierają tutaj turyści mniej świadomi, często nie zainteresowani ochroną przyrody i nie wykazujący tak dużego szacunku wobec przepisów parku narodowego oraz naszych pracowników, którzy starają się jedynie jak najlepiej wykonywać swoje obowiązki.
Trudności, z którymi mogą spotkać się turyści, wybierając się bez wcześniejszego przygotowania na przykład do Morskiego Oka – takie jak stosunkowo daleki dojazd z Zakopanego, korki czy problemy z zaparkowaniem, często sprawiają, że mogą oni być zdenerwowani i czasami nie potrafią opanować swoich emocji. Jednak priorytetami powinno pozostać przestrzeganie zasad, respektowanie komunikatów oraz uprzejmość i szacunek wobec innych osób.
Niestety, skala nieuprzejmości rośnie w Internecie. Anonimowość, jaką oferują media społecznościowe, sprzyja zachowaniom hejterskim i nieuprzejmości. W sieci łatwo znaleźć grupy, gdzie ludzie czują się bezkarni i skupiają się na negatywnych komentarzach. Rozwój Internetu i mediów społecznościowych z jednej strony ułatwia komunikację i promocję regionu, z drugiej zaś strony stanowi wyzwanie w zakresie utrzymania kultury i szacunku w komunikacji.
Przypominamy, że Tatrzański Park Narodowy uruchomił dla turystów infolinię E-biletową, która jest dostępna codziennie z wyjątkiem świąt pod numerem telefonu (+48) 885 989 427 oraz mailowo (ebilety@tpn.pl) w godzinach 7.00-13.00. Pracownik infolinii służy pomocą w związku z zakupem biletów online na parkingi TPN oraz biletów wstępu do Parku. Do dyspozycji turystów codziennie z wyjątkiem świąt pozostaje Punkt Informacji Turystycznej TPN przy ulicy Chałubińskiego 44 w Zakopanem. Informacje między innymi na temat parkingów w rejonie Morskiego Oka można uzyskać telefonicznie (+48 18 20 23 300) oraz mailowo (infotur@tpn) w godzinach 7.30-16.15.
Ponadto, TPN w swoich komunikatach online w social mediach oraz na swojej stronie internetowej, gdzie można znaleźć między innymi codziennie aktualizowany komunikat turystyczny, stara się przekazać turystom wszystkie potrzebne informacje związane z wycieczkami w Tatry.
– Czy za bilet wstępu na parking można zapłacić zwykłym przelewem, np. na poczcie? – Jeśli nie, to dlaczego?
– Bilety na parking można kupić online na stronie internetowej Tatrzańskiego Parku Narodowego (https://tpn.gov.pl/bilety) wykorzystując jedną z następujących form płatności online: szybki przelew, BLIK lub kartą płatniczą. Istnieje także możliwość zakupu biletu w Zakopanem w Punkcie Informacji Turystycznej TPN (ul. Chałubińskiego 44) i opłacenia go gotówką (warunkiem zakupu na dany dzień jest dostępność miejsc).
W przypadku wolnych miejsc na parkingu możliwe jest także opłacenie parkowania na miejscu, jednak w sezonie: podczas majówki, w wakacje, święta, ale także w weekendy, gdy pogoda dopisuje – miejsce to cieszy się ogromną popularnością.
Wycieczkę nad Morskie Oko warto zaplanować wcześniej oraz wcześniej opłacić bilet na parking – w sezonie bilety wyprzedają się bardzo szybko, a nie posiadając gwarancji miejsca parkingowego, turyści kierujący się w rejon Morskiego Oka są narażeni na stanie w korkach, niepotrzebne nerwy oraz finalnie konieczność szukania miejsc parkingowych w dużej odległości od wejścia do Tatrzańskiego Parku Narodowego.
Nie ma możliwości zapłacenia za bilet parkingowy zwykłym przelewem (np. na poczcie) – zwracamy uwagę, że sprzedaż biletów poprzez system online jest prowadzona przez 24 godziny na dobę. W przypadku opłacenia usługi zwykłym przelewem, którego zaksięgowanie możne potrwać nawet kilka dni roboczych, mogłoby dochodzić do sytuacji, gdy w międzyczasie bilety zostaną wyprzedane, lub turysta pojawi się na parkingu, zanim wpłata zostanie zaksięgowana. Płatności online to szybki i pewny sposób opłacenia biletów na parkingi w rejonie Morskiego Oka.