Autyzm staje się poważnym problemem społecznym. NFZ udziela coraz więcej świadczeń osobom z rozpoznaniem głównym lub współistniejącym autyzmu lub zespołu Aspergera.

Jak podaje NFZ, w okresie od 2012 do 2023 roku odnotowano wyjątkowo dynamiczny wzrost liczby pacjentów, którym udzielono świadczeń z rozpoznaniem głównym lub współistniejącym autyzmu (kod F84.0, F84.1 według klasyfikacji ICD-10) lub zespołu Aspergera (kod F84.5 wg ICD-10) o ponad 600%. W przypadku pacjentów z diagnozą autyzmu wzrost był pięciokrotny, natomiast w przypadku pacjentów z zespołem Aspergera liczba chorych wzrosła aż 8 i pół razy (dot. pacjentów z rozpoznaniem głównym lub współistniejącym).

Liczba pacjentów, którym udzielono świadczenie z rozpoznaniem głównym lub współistniejącym

Rok

2012      13.361

2013      16.758

2014      20.719

2015      24,929

2016      29.071

2017      33.259

2018      38.655

2019      45.287

2020      47.657

2021      61.030

2022      75.932

2023      95.422

Liczba pacjentów, którym udzielono świadczenie z rozpoznaniem głównym

Rok

2012      12.675

2013      15.821

2014      19.322

2015      23.233

2016      26.691

2017      30.561

2018      35.133

2019      40.421

2020      42.310

2021      53,517

2022      65.113

2023      79.775

Chorobowość rejestrowana

Rok

2012      18.924

2013      23.972

2014      29.476

2015      35.651

2016      42.191

2017      48.818

2018      56.223

2019      65.693

2020      72.944

2021      86.590

2022    104.790

2023    131.440

Misja

Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – PIB jest najstarszą instytucją zdrowia publicznego w Polsce.

Na stronie instytutu tak określają swoją misję:

„Misją Instytutu na przełomie lat było kształtowanie zdrowia publicznego w Polsce, w szczególności w obszarze zapobiegania chorobom zakaźnym i zakażeniom, monitorowania czynników ryzyka w żywności, wodzie i powietrzu oraz promocji zdrowia.  Tak jest do dzisiaj. Realizowane w Instytucie zadania mają na celu wzmocnienie poczucia wspólnoty w oparciu o wartości wpisane w polską tradycję państwową i narodową. Znajdujemy rozwiązania, dzięki którym ludzie mogą żyć zdrowo, długo i aktywnie. Zapewniamy badaniom i rozwiązaniom wiarygodność naukową i umożliwiamy korzystanie z nich wszystkim, którzy troszczą się o zdrowie swoje i całego społeczeństwa”.

___________________________

Instytutowi zadaliśmy dwa pytania, na które przez dłuższy czas nie otrzymywaliśmy odpowiedzi:

– Dlaczego Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – PIB nie prowadził badań nt. przyczyn wzrostu liczby pacjentów z wykrytym „rozpoznaniem głównym lub współistniejącym autyzmu”?

– Dlaczego instytut, zgodnie ze swoją misją, nie próbuje znaleźć rozwiązania tego społecznego problemu („znajdujemy rozwiązania, dzięki którym ludzie mogą żyć zdrowo, długo i aktywnie”)?

Dopiero, gdy instytut otrzymał żądanie w trybie prawa prasowego, to przyslał taką odpowiedź:

– W odpowiedzi na zapytanie prasowe skierowane do Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego dotyczące badań na temat przyczyn wzrostu liczby pacjentów z wykrytym „rozpoznaniem głównym lub współistniejącym autyzmu” oraz dlaczego Instytut zgodnie ze swoją misją, nie próbuje znaleźć rozwiązania społecznego problemu związanego z większą liczbą tego typu zachorowań odpowiadam, że Instytut nie prowadzi badań nt. przyczyn wzrostu liczby pacjentów z autyzmem, badań takich nie miał i nie ma w planach naukowych ani perspektywicznych kierunkach działalności naukowej, rozwojowej i wdrożeniowej NIZP PZH-PIB.

========

Komentarz

Instytut nie podał powodów, dla których takich badań nie prowadził i nie zamierza prowadzić. Nie odpowiedział na zasadnicze pytanie: Dlaczego tego nie robi?

Co ważne, instytut nie zaprzeczył, że zgodnie ze swoją misją takie badania mógł i powinien prowadzić w interesie społecznym.

Dla redakcji ta odpowiedź jest szokiem.

 

Pola Neis

M. Branicka

foto: Pixabay

 

————————-

Artykuły powiązane:

– Szczepionka MMR a autyzm

– „Zlikwidowano nam prawdziwe ośrodki naukowe. Bo to co jest, to tylko fasada udająca naukę”

Udostępnij