Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedłożony przez ministra finansów i gospodarki.
Projekt uszczelnia zasady opodatkowania fundacji rodzinnych i ogranicza możliwości wykorzystywania preferencji podatkowych niezgodnie z celem, dla którego powstała ta instytucja. Nowe przepisy obejmą m.in. dochody zagraniczne, krótkoterminowy najem nieruchomości oraz sprzedaż majątku wniesionego do fundacji. Jednocześnie projekt rozszerza zwolnienie z PIT na świadczenia otrzymywane przez dzieci i wnuki rodzeństwa fundatora oraz dzieci i wnuki jego pasierba.
Fundacja rodzinna ma służyć przede wszystkim długoterminowemu zarządzaniu majątkiem i jego przekazywaniu kolejnym pokoleniom.
Zaproponowane rozwiązania
Jeżeli fundacja rodzinna sprzeda składnik majątku przed upływem 2 lat od końca roku, w którym został on do niej wniesiony, dochód z takiej sprzedaży będzie podlegał opodatkowaniu. Ma to ograniczyć sytuacje, w których majątek jest przekazywany do fundacji tylko po to, aby następnie szybko go sprzedać.
Zmiany obejmą tzw. podmioty transparentne podatkowo, czyli takie, w których podatek od dochodu rozliczają bezpośrednio wspólnicy. Nowe przepisy mają ograniczyć możliwość wykorzystywania takich struktur do uzyskiwania niezamierzonych korzyści podatkowych.
Fundacje rodzinne zostają objęte przepisami o zagranicznych jednostkach kontrolowanych. Są to regulacje mające przeciwdziałać przenoszeniu dochodów do kontrolowanych podmiotów zagranicznych w celu zmniejszenia podatku. Projekt obejmuje również fundacje podatkiem od niezrealizowanych zysków, czyli tzw. exit tax.
Preferencje podatkowe fundacji rodzinnej nie będą obejmowały przychodów z krótkoterminowego najmu nieruchomości. Projekt rozszerza zwolnienie z PIT na świadczenia otrzymywane przez dzieci i wnuki rodzeństwa fundatora oraz dzieci i wnuki jego pasierba. Dzięki temu korzystniejsze zasady podatkowe będą mogły objąć kolejne pokolenia również wtedy, gdy fundację założyło rodzeństwo.
Podwyższona zostaje stawka podatku CIT od świadczeń wypłacanych przez fundację rodzinną – z 15% do 19%.
Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r.
Informacja prasowa: Rada Ministrów
foto: Pixabay
