Sprawa zmian klimatu przypadkowo wyniknęła przy okazji artykułu: Kuchnia Vikinga i… ocieplenie klimatu
Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapytaliśmy o:
– Co było przyczyną ocieplenia klimatu pod koniec VII wieku?
– Na przestrzeni ostatnich 300 mln lat, ile razy miało miejsce ocieplenie klimatu, a później jego ochłodzenie?
– Czym były te zmiany spowodowane?
Brak merytorycznej odpowiedzi
Wydział Komunikacji Medialnej – Departament Edukacji i Komunikacji Ministerstwa Klimatu i Środowiska:
Szanowna Pani Redaktorko,
zachęcamy do skorzystania w tej sprawie z bardzo licznych publikacji naukowych na temat historii zmian klimatu. Pomocny może okazać się kontakt np. z placówkami naukowymi, edukacyjnymi i muzealnymi. Z perspektywy MKiŚ najistotniejsze są dane z epoki przedprzemysłowej, do której odnoszą się ustalenia Porozumienia Paryskiego.
KOMENTARZ
Jednym z „najważniejszych aspektów działalności Ministerstwa Klimatu i Środowiska” jest edukacja klimatyczna. Powołany został „Zespół do spraw edukacji ekologicznej, w tym klimatycznej, i promocji ekologicznych warunków życia”.
Celem zespołu oraz edukacji klimatycznej są między innymi:
– przekazanie wiedzy o historii zmian klimatu na Ziemi,
– rozwiązywanie i opracowywanie skutecznych reakcji na zmiany klimatu oraz podkreślenie wpływu człowieka na jego zmiany.
Zapytania prasowe dotyczyły więc stricte działalności ministerstwa. Odsyłanie nas do placówek naukowych, edukacyjnych i muzealnych rodzi przypuszczenie, że zespół nic nie opracował.
Dlatego mamy dodatkowe pytania:
– Jakie są ustalenia zespołu dotyczące historii zmian klimatu na Ziemi?
– Dlaczego tej wiedzy ministerstwo nie chce przekazać naszym czytelnikom?
– Jakie są ustalenia zespołu dotyczące wpływu człowieka na zmiany klimatu w historii Ziemi?
– Czy członkowie zespołu otrzymali wynagrodzenie za swoją pracę?
Aktualne są nadal pytania, które zadaliśmy wcześniej. Są to pytania związane z działalnością ministerstwa.
________
Więcej na temat zespołu oraz edukacji klimatycznej:
Powołanie Zespołu jako organu doradczego Ministra Klimatu i Środowiska odbyło się na podstawie art. 7 ust. 4 pkt. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 178) (Członek Rady Ministrów, realizując politykę ustaloną przez Radę Ministrów, w szczególności po zawiadomieniu Prezesa Rady Ministrów powołuje rady i zespoły, jako organy pomocnicze w sprawach należących do zakresu jego działania).
Zarządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie powołania Zespołu z dnia 8 listopada 2021 r. w sprawie powołania Zespołu do spraw edukacji ekologicznej, w tym klimatycznej, i promocji ekologicznych warunków życia.
Celem prac Zespołu jest przygotowanie 40 scenariuszy lekcyjnych, dotyczących zagadnień z obszaru ochrony klimatu, możliwych do realizacji na przedmiocie godzina wychowawcza:
– 16 scenariuszy dla klas I-VIII w szkole podstawowej
– 24 scenariusze dla klas I-IV w szkołach ponadpodstawowych
Czym jest edukacja klimatyczna
Prace Zespołu rozpoczęły się od dyskusji nad wspólną definicją edukacji klimatycznej podkreślając za Organizacją Narodów Zjednoczonych (Art.6 Ramowej Konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, Art. 12 Porozumienia Paryskiego) że celem edukacji klimatycznej jest rozwiązywanie i opracowywanie skutecznych reakcji na zmiany klimatu oraz podkreślenie wpływu człowieka na jego zmiany.
Edukacja klimatyczna, ściśle powiązana z edukacją ekologiczną, stanowi ogół interdyscyplinarnego kształcenia i wychowania w zakresie związanym z tematyką procesów klimatotwórczych, wpływu oraz skutków procesów naturalnych, jak i antropogenicznych, ze szczególnym naciskiem na element działalności człowieka w kwestii zmian klimatu.
Celem edukacji klimatycznej jest:
– przekazanie wiedzy o historii zmian klimatu na Ziemi, wpływie tej zmiany na różnorodność biologiczną (biocenoza) oraz roli bioróżnorodności w procesach klimatycznych, w relacji czynników naturalnych do dobrostanu człowieka, oraz jego działalności i wpływie na zmiany klimatu oraz o skutki tych zmian;
– rozwijanie praktycznych i społecznych umiejętności w zakresie adaptacji i mitygacji zmian klimatu, w tym do wyzwań przyszłości wynikających ze zmian klimatu;
– budowanie idei współpracy i zaangażowania na rzecz ochrony klimatu;
– kształtowanie społeczeństwa odpowiedzialnego za podejmowane i zaniechane działania oraz świadomego priorytetów polityki klimatycznej i stojących przed nią wyzwań.
____________
Na marginesie, realizujemy projekt odwiedzenia wszystkich muzeów w Polsce:
https://polaneis.pl/rekord-polski
W tym zakresie, ministerstwo trafiło jak kulą w płot.
Artykuły powiązane:
– Europejskie Centrum Edukacji Geologicznej
– Centrum Geoedukacji – Geopark Kielce
Pola Neis
Ludwika Stas
foto: Pola Neis – Centrum Geoedukacji – Geopark Kielce