Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra zdrowia – wprowadzający nowe zasady zatrudniania i wynagradzania personelu medycznego. Projekt określa limity czasu pracy, minimalny wymiar zatrudnienia dla medyków oraz limity wynagrodzeń.
Zaproponowane rozwiązania
Wprowadzone zostają maksymalne stawki godzinowe i miesięczne wynagrodzenia za świadczenia finansowane przez NFZ. Zostaje ustalona maksymalna stawka godzinowa w wysokości 1/20 minimalnego wynagrodzenia, co daje dziś kwotę 240 zł.
Łączne wynagrodzenie miesięczne nie będzie mogło przekroczyć 8-krotności minimalnego wynagrodzenia w przypadku jednego etatu i 16-krotności minimalnego wynagrodzenia w przypadku dwóch etatów.
Maksymalny łączny wymiar czasu pracy u wszystkich świadczeniodawców nie będzie mógł przekraczać dwóch pełnych etatów.
Praca u kolejnego świadczeniodawcy będzie wymagała zgody dotychczasowych pracodawców.
Lekarze, pielęgniarki, położne, fizjoterapeuci i ratownicy medyczni udzielający świadczeń w leczeniu szpitalnym i ambulatoryjnej opiece specjalistycznej w poradniach przyszpitalnych co do zasady będą musieli być zatrudnieni u świadczeniodawcy co najmniej na pół etatu.
Praca u kolejnego świadczeniodawcy w tym samym zakresie również będzie wymagała co najmniej połowy etatu.
Ograniczona zostaje możliwość zawierania umów za pośrednictwem spółek czy spółdzielni lekarskich.
Wprowadzony zostaje zakaz uzależniania wynagrodzenia pracownika medycznego od wysokości kontraktu placówki z NFZ.
Za naruszenie zasad kierownikowi podmiotu leczniczego będzie grozić grzywna do 30 tys. zł.
NFZ będzie mógł pozyskiwać więcej informacji, także od podmiotów komercyjnych, aby lepiej weryfikować dostępność personelu medycznego w publicznym systemie ochrony zdrowia.
Prezes NFZ będzie mógł inicjować kontrole w związku z podejrzeniem nierównego traktowania pacjentów, a kompetencje do prowadzenia czynności sprawdzających zostaną skupione u Prezesa NFZ.
NFZ będzie mógł elastyczniej pozyskiwać specjalistów, w tym osoby z wykształceniem medycznym, do zespołów kontrolnych.
Planowane jest też zwiększenie zatrudnienia w NFZ o około 400 osób, przede wszystkim w Departamencie Kontroli.
Prezes AOTMiT, za zgodą minister zdrowia, będzie mógł zlecić prace nad wyceną lub zmianą wyceny świadczenia także wtedy, gdy nie zostało ono ujęte w planie taryfikacji.
AOTMiT będzie analizować koszty osobowe świadczeniodawców i monitorować przestrzeganie limitów wynagrodzeń.
Dane będą analizowane co najmniej dwa razy w roku i obejmą około miliona osób zatrudnionych u 17,6 tys. świadczeniodawców.
Nowe przepisy mają wejść w życie po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Będzie to dotyczyło nowo zawieranych umów.
Ustawa przewiduje jednak przepisy przejściowe umożliwiające dostosowanie umów obowiązujących w dniu wejścia w życie przepisów. Termin ten jednak będzie nie dłuższy niż 6 miesięcy.
Informacja prasowa: Rada Ministrów
foto: Pixabay
