Chefs Culinar to spółka o niemieckich korzeniach, posiadająca obecnie w Europie 18 oddziałów. W Polsce ma 8 regionalnych oddziałów i 3 punkty przeładunkowe.

Firma zajmuje się zaopatrzeniem dla branży gastronomicznej. Prowadzi także sklep internetowy Webshop Chefs Culinar.

Więcej na temat sklepu internetowego:

– Webshop Chefs Culinar i produkty jakościowo dobre. Brak dokładnego składu produktów – kilka przykładów

W regulaminie „Ogólne Warunki Handlowe w Chefs Culinar Sp. z o.o. dla przedsiębiorców” są zapisy mówiące, iż:

„Wszystkie towary dostarczane przez Chefs Culinar pozostają wyłączną własnością Chefs Culinar aż do uiszczenia za nie całości ceny przez Klienta. Niezależnie od korzystania z towaru na własne potrzeby, Klient jest uprawniony do rozporządzania towarem tylko w normalnym obrocie handlowym za odpowiednim świadczeniem wzajemnym. Jeżeli Klient sprzedaje towar na kredyt (z odroczonym terminem płatności), do czasu uiszczenia Chefs Culinar całości ceny za towar, ma obowiązek dokonać przeniesienia należności od swoich kupujących („Wierzytelności”) na rzecz Chefs Culinar”.

Chefs Culinar zastrzega sobie także prawo do natychmiastowego zakazania dalszej odsprzedaży towaru i jego odebrania, jeśli sytuacja finansowa gastronoma pogorszyła się.  

…………………………………………………………………………………………

Jest to więc zastrzeżenie własności rzeczy sprzedanej (sprzedaż na próbę), opisane w Kodeksie cywilnym:

Art. 589. Jeżeli sprzedawca zastrzegł sobie własność sprzedanej rzeczy ruchomej aż do uiszczenia ceny, poczytuje się w razie wątpliwości, że przeniesienie własności rzeczy nastąpiło pod warunkiem zawieszającym.

Art. 590. § 1. Jeżeli rzecz zostaje kupującemu wydana, zastrzeżenie własności powinno być stwierdzone pismem. Jest ono skuteczne względem wierzycieli kupującego, jeżeli pismo ma datę pewną

Art. 591. W razie zastrzeżenia prawa własności sprzedawca odbierając rzecz może żądać odpowiedniego wynagrodzenia za zużycie lub uszkodzenie rzeczy.

Art. 592. § 1. Sprzedaż na próbę albo z zastrzeżeniem zbadania rzeczy przez kupującego poczytuje się w razie wątpliwości za zawartą pod warunkiem zawieszającym, że kupujący uzna przedmiot sprzedaży za dobry. W braku oznaczenia w umowie terminu próby lub zbadania rzeczy sprzedawca może wyznaczyć kupującemu odpowiedni termin.

§ 2. Jeżeli kupujący rzecz odebrał i nie złożył oświadczenia przed upływem umówionego przez strony lub wyznaczonego przez sprzedawcę terminu, uważa się, że uznał przedmiot sprzedaży za dobry.

Jakie konsekwencje prawne dla klientów restauracji oraz samego Chefs Culinar mogą rodzić przytoczone zapisy regulaminu?

Sytuacja 1

Restaurator ma odroczony termin płatności. Podaje klientowi np. napój wieloowocowy, którego właścicielem jest w takim wypadku Chefs Culinar. Klient restauracji, nie wiedząc o tym, kupuje de facto ów napój od Chefs Culinar. Restaurator, jak się wydaje, jest tylko pośrednikiem.

Czy w takim wypadku:

– klient nie powinien wiedzieć o sytuacji prawnej kupowanego napoju?

– dochodzi jednak do sprzedaży konsumenckiej przez Chefs Culinar?        

– w jaki sposób, i kiedy w restauracji ma dojść do przeniesienia należności od klienta restauracji („Wierzytelności”) na rzecz Chefs Culinar?

Sytuacja 2

Restaurator ma odroczony termin płatności i popada w kłopoty finansowe. Chefs Culinar żąda natychmiastowego zakazania dalszej odsprzedaży towaru i wydania go. W tym jest np. ten napój wieloowocowy. Restaurator nie słucha jednak Chefs Culinar i sprzedaje napój klientowi. Finalnie restaurator nie płaci za otrzymany towar.

Czy w tym wypadku:

– klient odpowiada za szkodę wyrządzoną Chefs Culinar?

Pytania z sytuacji 1. są również aktualne dla tego przykładu.

Postaramy się znaleźć odpowiedzi na te zagadnienia.

Jan Wels

K. Czartoryski

foto: Pixabay  

___________________________

Aktualizacja: 17 października

Chefs Culinar sp. z o.o., działając w trybie art. 32 ust. 1 pkt 1 – przedstawia sprostowanie do artykułu:

– Webshop Chefs Culinar prowadzi wyłącznie sprzedaż dla przedsiębiorców. Są jednak pewne wątpliwości prawne

Chefs Culinar, zastrzegając w ogólnych warunkach sprzedaży własność towarów do czasu zapłaty za nie, działa w oparciu o przepisy prawa. Taką możliwość wprost przewidują art. 589 i następne Kodeksu cywilnego.

Chefs Culinar dopuszcza wprawdzie dalsze zbycie towaru przez przedsiębiorcę, który kupił go od Chefs Culinar, jednak, jeśli następuje to, zanim przedsiębiorca zapłacił za taki towar, wówczas konieczne jest dokonanie przez przedsiębiorcę cesji wierzytelności o zapłatę, przysługującej mu względem dalszego nabywcy. Dokonanie takiej cesji wymaga zawsze udziału Chefs Culinar.

Cesja wierzytelności nie jest zatem możliwa bez wyraźnej zgody Chefs Culinar, a każdą taką prośbę Chefs Culinar rozpatruje odrębnie, oceniając choćby takie aspekty, jak to, czy towar ma być zbyty na kolejnego przedsiębiorcę, czy na konsumenta.

Zbycie towaru nieopłaconego na rzecz konsumenta, nie leży w interesie Chefs Culinar i trudno wyobrazić sobie zgodę na takie działanie.

Zgodę na cesję wierzytelności należy utożsamiać ze zgodą na wcześniejsze przeniesienie własności towaru na przedsiębiorcę, umożliwiające mu dalszą sprzedaż towaru nadal nieopłaconego.

Należy podkreślić, że zgoda na zbycie towaru nadal nieopłaconego – stanowi wyjątek od zasady, dopuszczalny za dodatkową zgodą Chefs Culinar (tj. za zgodą na cesję wymaganą do takiego zbycia i wcześniejsze nabycie własności). Nie stanowi zaś żadnej reguły. Chefs Culinar nie zaleca dalszych zbyć towaru przed jego pełnym opłaceniem i w żadnym wypadku nie obiecuje swoim Klientom, że zgodę taką będzie wyrażać.

Monika Szczepańska-Kryska, e-commerce manager Chefs Culinar.

__________

Komentarz

Zgodnie z prawem prasowym, na wniosek zainteresowanej osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niebędącej osobą prawną, redaktor naczelny właściwego dziennika lub czasopisma jest obowiązany opublikować bezpłatnie rzeczowe i odnoszące się do faktów sprostowanie nieścisłej lub nieprawdziwej wiadomości zawartej w materiale prasowym.

W przesłanym stanowisku, nie ma żadnego sprostowania „nieścisłej lub nieprawdziwej wiadomości zawartej w materiale prasowym”.

Potraktowaliśmy to jako głos w sprawie wyjaśnienia problemu prawnego, dotyczącego sprzedaży towaru z odroczoną płatnością. Zresztą głos bardzo ważny.

Nie będziemy komentować tego stanowiska.

==============

Pytanie dodatkowe:

 – Zdanie: „Zbycie towaru nieopłaconego na rzecz konsumenta, nie leży w interesie Chefs Culinar i trudno wyobrazić sobie zgodę na takie działanie”, należy rozumieć jako brak zgody ze strony Chefs Culinar na sprzedaż niezapłaconego towaru konsumentowi – np. przytoczonego w artykule napoju?

 cdn.

——————

Artykuły powiązane:

 

Udostępnij